Beatmis in oud klooster - Reisverslag uit Gambassi Terme, Italië van Ineke Dorresteijn - WaarBenJij.nu Beatmis in oud klooster - Reisverslag uit Gambassi Terme, Italië van Ineke Dorresteijn - WaarBenJij.nu

Beatmis in oud klooster

Blijf op de hoogte en volg Ineke

17 Oktober 2017 | Italië, Gambassi Terme

Gisteravond een bijzondere ervaring in een klooster van 1000 jaar oud. Om 19.00 uur naar de mis in de kapel. Veel jonge mensen, een gitarist speelt. Ze zijn blij dat wij er zijn. De jonge knappe priester leidt een inspirerende dienst met behulp van twee vrouwen die de lezingen verzorgen. De liedjes lijken gospels en swingen de pan uit.

Alles in het Italiaans, maar uit het hart. Dat er nog jonge mensen zijn die dit doen, dat is volkomen nieuw voor mij. Zij leiden ook een conferentie oord, dat gister gevuld was met wel 50 priesters. Daar zaten we mee aan het avondeten, ook bijzonder. Emio, een Siciliaan, praatte met ons, in het Italiaans, Herma in het Spaans terug, heel grappig.

Na een prachtige wandeling van 25 km met prachtig weer, zitten we toch wéér in een soort parochie. Oude kerk uit 900, welja. De was hangt te drogen in de olijftuin, ze koken risotto voor ons.

Wat een luxe: thee, douche en een levendige gastvrouw die ons thuis laat voelen. La bella Italia, si, si en si.

Noud: van het uitzicht uit het klooster hebben we gisteravond genoten.

• 17 Oktober 2017 - 23:03

Jannet:

In een mist hoor ik André van Duin. We zullen doorgaan..., of was het toch Ramses.
    Gewoon doorgaan Ineke, je gaat geweldig!
    Lieve groetjes Jannet

• 17 Oktober 2017 - 23:23

Noud Maas:

Vanuit zijn eigen belevingen vertelt een oud-Romepelgrim:

Ineke is nu bezig met het makkelijke deel van haar tocht:
    - de bedden zijn gespreid nu en ze ondervindt de hulpvaardigheid van vrijwilligers binnen de katholieke kerk die pelgrims voeden en onderdak verschaffen;
    - ook zijn er vanaf nu altijd andere pelgrims en dus is er herkenning en ook aanspraak om haar heen;
    - verder loopt ze tot Rome aan toe langs goed gemarkeerde wegen waarop je niet kunt verdwalen!

En daarbij mag ze dan ook nog eens de mooiste landschappen en steden van Europa bewonderen.
    En dan hebben we het nog niet eens gehad over het eten en drinken wat haar, daar in Toscane ten deel valt....

Maar toch, heel diep in zichzelf, vraagt de pelgrim zich af wat nu het meest zal gaan bijblijven:
    De eenzame worstelingen in Duitsland en Noord-Italië, of deze Godgegeven geneugten van Toscane en (straks nog) Lazio en uiteindelijk ook Rome?

Over een paar jaar, alles alles een beetje is bezonken, zal Ineke haar antwoord wel weten...
    Denk ik... :)

• 18 Oktober 2017 - 10:23

Anny G:

Hallo Ineke,

Je maakt een prachtige reis met indrukwekkende verhalen. Ik zou dit ook wel willen. Ik hoor je denken: Waar een wil is is ook een weg. Inderdaad, de wil is er wel maar de weg ernaar toe gaat niet. Daarom geniet ik zo enorm van jouw reisverhaal en ben er in gedachten bij!!!!

Doe de groeten aan Herma! Fijn dat ze met je meeloopt, heel bijzonder.

Lieve groet en geniet verder van de mooie tocht,
    Anny.

• 18 Oktober 2017 - 11:53

Tante Anny:

Lieve Ineke,
    Wat geniet ik van de mooie foto`s en de verhalen telkens weer.
    Ik heb al eerder gereageerd
    ,maar weet niet of ik overkom.
    Ik bewonder je en wens je nog veel sterkte voor de laatste loodjes.
    En natuurlijk ook genieten hè!
    Lieve groet.